tiistai 27. elokuuta 2013

267' Mietteitä treenailusta

Eilisen ajon jälkeen jäin mielessäni pohtimaan mun ja Hepun kehitystä sekä sitä, miten olen ponia treenannut.  Juuri tällä hetkellä tunnen itseni melko typeräksi, sillä viimeisen parin viikon aikana olen oikeasti taas tajunnut, että monet ongelmat ponin ajamisessa olisi ollut jo aikaa sitten ratkaistavissa ihan pienillä jutuilla kuskin toiminnassa. Jotenkin vaan tuntuu, että olen koko talven, syksyn ja kesän puurtanut samalla vanhalla tavalla tajuamatta, että muutosta ei synny. Koko ajan olen antanut niiden pienten juttujen seurata mukana, vaikka poni muilla saroilla onkin kehittynyt. Kai se vaan on niin, ettei niitä liian lähellä olevia ongelmia tule huomattua. Lisäksi omassa tyhmyydessäni kyrsii vielä se, että tarkemman miettimisen jälkeen huomaan palanneeni itse niihinkin vanhoihin mokiin jotka olen jo huomioinut. Arrrg!

Lisäksi tajusin, että ponin treenit mun kanssa on olleet pitkään melko samanlaisia. Tai joo, kyllähän me ollaan aina tehtäviä vaihdeltu, mutta viime talvesta saakka ollaan treenattu vain matalalla sykkeellä, lähes joka kerralla enemmän lihaksia kehittävää treenaamista ja useimmiten ajosta jää kokonaan pois  se sykkeen nostattaminen, mikä olisi sydämmellekkin hyväksi....

Ollaan me toki edistyttykkin, mutta varmasti suurempaa edistystä olisi tapahtunut jos kuski olisi vähän enemmän pohtinut asioita... Tavallaan oli ihan todella hyvä, että keskityttiin pitkän aikaa tunnollisesti lihaksiston kehittämiseen, sillä poni on vuoden takaiseen verrattuna saanut hyvin lihasta ylälinjaansa ja keventynyt edestä uskomattoman paljon! Enää se ei roiku ohjalla etupainoisena, vaan oikeasti kantaa päätään itse. Myös vetäminen on tullut tosi paljon tasaisemmaksi.

Kuvien puutteessa pienenpieni videopätkä eiliseltä peltoreissulta :)


Nyt tämä kuski yrittääkin siis ryhdistäytyä, ihan jo poninkin takia. Mitään kisatavoitteitahan meillä ei ole, mutta silti haluan että Heppu saa hyvää ja monipuolista treeniä, jotta saan pitää ystäväni vielä monta vuotta vierelläni :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti